Co je to SEO neboli optimalizace pro vyhledávače

SEO je zkratkou pro „Search Engine Optimization“, což bývá česky nejčastěji překládáno jako „Optimalizace pro vyhledávače“. Jde o podobor online marketingu, který má za úkol, aby se vaše stránky zobrazovaly v přirozených výsledcích vyhledávání na všechny relevantní dotazy, které do vyhledávače píše vaše cílová skupina, a to optimálně na předních pozicích.

Pokud tedy prodáváte dovolenou v Řecku. Tak díky optimalizaci stránek dosáhnete toho, že když někdo zadá do vyhledávače „dovolená Řecko“, zobrazí se mu odkaz na vaše stránky (optimálně první na první stránce výsledků). Pod slovem vyhledávač si můžete představit Google, Seznam nebo třeba Bing.

Zajímavá je i definice SEO z článku SEO průvodce pro začátečníky na www.contentkingapp.cz:
„Samotné SEO pak zahrnuje veškeré aktivity zaměřené na získání relevantní návštěvnosti webu prostřednictvím neplacených výsledků vyhledávání. Relevantní návštěvnost je taková, která na stránky přivádí hlavně návštěvníky, kteří jsou pro vaše podnikání důležití.“

Výhody a nevýhody optimalizace

  • Hlavní výhodou optimalizace je, že dostanete na web více relevantních návštěvníků, což znamená zvýšení objednávek nebo jiných vytyčených cílů.
  • Nevýhodou je, že trvá poměrně dlouho, než se výsledky optimalizace projeví. Na rozdíl třeba od PPC, nebo PR článků, za které stačí zaplatit a už máte přede dveřmi houfec zákazníků. Odměnou za čekání je dlouhodobý efekt optimalizace. Pokud máte dobře navrženou strukturu, tak se dá říci, že jde o efekt neustálý – vaše SEO poroste napořád.

Analýza klíčových slov

Před samotnou optimalizací je potřeba si vytvořit analýzu klíčových slov. Slov, na která chceme být ve vyhledávačích dohledatelní. Při jejich stanovování musíme uvážit několik faktorů.

  • Není slovo moc obecné? – Nemá cenu snažit se být první na obecné klíčové slovo „oblečení“, pokud prodáváme pouze oblečení pro motorkáře. Taktéž bychom si neměli vytyčit klíčové slovo třeba obchod, pokud máme obchod s motorkami. Nechceme přece oslovovat návštěvníky, co hledají obchod s elektronikou.
  • Hledanost x Konkurenčnost – Pokud máme neomezený rozpočet, tak nám může být konkurenčnost dotazů (téměř) ukradená. Jinak je to ovšem, pokud máte rozpočet omezený, jak to bývá většinou. Pak nemá cenu tlačit se na první příčku na obecné klíčové slovo „tablety“ i přes to, že má obrovskou hledanost, protože vás požere Alza, Mall, CZC a další. Pokud ne hned, tak hned jak je předběhnete. Můžete zvolit více specifická klíčová slova, na která ostatní neoptimalizují, nazývaná long tail slova, jako třeba „levné tablety Praha“.

Optimalizace webových stránek

Optimalizace stránek probíhá na dvou frontách, jednou z nich jsou on-page seo faktory a druhou pak tzv. off-page faktory. Onpage faktory jsou v podstatě obsah vašeho webu – text, tagy (meta, strukturovaná data), obrázky. Offpage seo faktory se nachází mimo váš web – odkazy, signály ze sociálních sítí, zmínky.

On-page SEO je základ

Základem optimalizace webu pro vyhledávače je příprava jeho struktury a obsahu podle analýzy klíčových slov. Připravíme si jednotlivé kategorie, podkategorie a články, které budou co nejlépe odpovídat na dotazy uživatelů z vyhledávačů.

Asi by se zdálo, že až budete mít vytvořený obsah a budete zaindexovaní na všechna klíčová slova, tak máte vyhráno, ale není tomu tak! Většinou se totiž budete utkávat proti konkurenčním stránkám a budete se zobrazovat na tak špatných pozicích, že na vás nikdy nikdo neklikne. Jak se tedy dostat dopředu?

Off-page SEO vás šoupne na první pozice

Jak říci vyhledávačům, že jste ti nejlepší právě vy, že vy byste měli být na první pozici? Vyhledávače hodnotí vaše stránky kromě on-page faktrů, také podle off-page faktorů. Pod tímto pojmem si můžete představit zmínky a odkazy na váš web z jiných stránek. Tvorbou kvalitních odkazů se zabývá tzv. linkbuilding.

Mezi off-page faktory taktéž patří sociální sítě, bere se v úvahu především množství zmínek vašeho brandu, vliv má také obsah vašeho profilu (může pomoci třeba indexaci stránek).

Pár slov na závěr

Tak už víte, co je to SEO. Já bych vypíchl, že je nezbytné přemýšlet o optimalizaci webu ještě před jeho spuštěním. Neboť je mnohem jednodušší budovat stránky od začátku správně, než je přestavovat za pochodu.

Pokud začnete optimalizovat až po spuštění webu, tak vám mohou vyvstat neřešitelné problémy ohledně jeho struktury nebo funkčnosti vašeho redakčního systému. Pak bude vaše SEO pouze kompromisem nebo nebude téměř žádné.

Pokud byste chtěli optimalizovat i svůj web, tak vám jakožto seo konzultant rád pomohu.

1 Comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*